Sunday 6 December 2009

Formula baru atasi kehampaan

Stress tu normal, stress tu biasa, siapa yang xde stress tu namanya bukan manusia. Tapi apa yang bezakan antara manusia hebat dgn x hebat ialah cara dia tangani stress.

Stress bagi aku sama macam letupan. Letupan ni most of the time buruk, tapi kalau letupan ni terkawal, maka dengan itu, macam2 faedah manusia boleh dapat. Contohnya, letupan kat belakang rocket yang boleh buat manusia sampai ke angkasa. Ataupun letupan dalam kereta yang boleh buat manusia merentasi beratus kilometer dengan selesa. Tanpa letupan, ad sesetengah proses kimia yang takkan berlaku. So, kalau orang tu x rasa stress, dia kurang produktiv dan xkan pergi jauh dalam kehidupan.

Bulan lepas, ak ada baca buku yang bertajuk, ‚The power of the subconscious mind‘‘ dengan satu lagi buku ‘’The five things n life we cannot change.’’

Dalam buku pertama, The Power of your Subconscious Mind, penulis tu cerita tentang rahsia nak tukarkan stress jadi prouduktiviti. Ringkasannya:

Dalam otak kita, ada 97% bahagian otak kita yang kita belum guna. Einstein, Newton, Keppler, dan byk saintis yang terkemuka kat dunia ni boleh fikir jauh sebab kemampuan deorang nak access segelintir daripada 97% otak deorang. Sigmund Freud pernah buat satu kertas kerja pasal fenomena ni. Dalam kertas kerja tu, dia cakap otak sedar kita bertindak sebagai penapis. Logik menguasai otak sedar.. So kalau misal kata lecturer kita mengajar suatu benda yang x masuk akal, otak sedar kita akan disagree dan ilmu yang datang x akan disimpan dalam bahagian 97%. Bak kata pepatah Melayu, masuk telinga kiri, keluar telinga kanan. Satu lagi contoh jelas: Masa exam. Kadang kala, sebelum periksa, kalau orang tanya korng soalan, korg x dpt jawab secara spontan, sebab kespontanan datang dari otak sedar. Tapi dalam suasana tertekan dalam periksa, semua benda tetiba keluar x tentu pasal. Benda2 ni sebenarnya keluar dari bahagian 97% and sebab tu lah sesetengah manusia boleh kerja baik under stress.

Kalau seseorang tu dapat kawal 97% otak dia, orang tu tak akan rasa tertekan dalam suasana yang x selesa, dapat rasa bersyukur tatkala kemiskinan melanda, dan dapat mersa gembira walaupun keseorangan. 97% otak ni boleh kawal fikiran kita yang didominasi 3% bahagian sedar dalam otak. Kesangsian, kesedihan, ke’mengada’an, kita semua hasil interpretasi otak sedar kita. Contoh kalau korg jeles dengan makwe atau pakwe, padahal makwe atau pakwe korang x curang pun.. punca kesangsian tu datang dari otak sedar, sebab semua fantasi dan hipotesis datang daripada logik. Satu lagi contoh, cinta antara manusia. Kadang2 dua pasangan ni, asyik benci bila pandang mata, asyik bertengkar bila selisih, tapi dalam lubuk hati deorang, deorang tetap sayang antara satu sama lain. Dalam bahasa psikologinya, otak sedar deorang cakap benci, tapi otak 97% deorg tetap sayang.

Dalam buku kedua , The five things in life we cannot change’, penulis tu cerita tentang kaitan antara psikologi dengan amalan spiritual. Ringkasannya:

Pembangunan manusia terbahagi kepada 3, ‘psychological development’, ‘ spiritual development’ dngn ‘mystical development’.

Psychological dev. ialah pembangunan kendiri. Untuk menjadi seorang yang effektiv untuk menempuh kehidupan. Spiritual dev. ialah kemampuan untuk redha dan sentiasa menerima keadaan sekeliling termasuklah persekitaran, haiwan dan manusia lain. Mystical dev. ialah membuang dunia dan meyumbang kepada persekitaran bukan utuk habuan tapi untuk Tuhan, dalam erti kata lain mysticism ialah ibadah yang kita buat untuk mendapat keredhaan Tuhan.

So apa kaitan dengan stress??

Takrifan stress dalam buku ni ialah tidak bahagia. Oleh itu, tidak stress maksudnya kebahagiaan kendiri. Bila seseorang tu dapat imbangkan diri dalam pembangunan psychological, spiritual, dan mystical, maka kebahagiaan dengan diri sendiri dapat tercapai dan kehampaan tidak akan timbul walau apa2 pun yang terjadi..

PS: Sekadar nak kongsi walaupun kadang2 kepala ak x betul bila mood x baik. Kalau ad yang nak pinjam buku2 ni, datang ar. Dah habis baca dah pun…

Viel Erfolg!!


1 comment:

  1. banyakkan bertaubat dan kurangkan minum glühwein.

    pasti pertolongan tuhan akan sampai.

    flip flop flap flup

    ReplyDelete